ورزش در برابر کرونا

Exercise, Immunity and the COVID-19 Pandemic

این روزها که بیماری ناشی از ویروس کرونا، تقریبا تمام جهان را درگیر خودش کرده است، کلید واژه «تقویت سیستم ایمنی بدن» زیاد به گوش میرسد و به طور مداوم توسط مسئولان بهداشتی در سرتاسر جهان برآن تاکید می گردد.

سوال خوبی است اگر پرسیده شود: برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه باید کرد؟

در میان تمام پاسخ هایی که توسط پزشکان و متخصصان تغذیه به این پرسش داده می شود، همواره یک پاسخ به چشم می آید؛  «فعالیت بدنی کافی و آمادگی جسمانی»

واقعا تاثیر فعالیت بدنی در این مقوله چیست؟ آیا به دلیل آثار روحی و روانی که دارد، باعث توصیه کارشناسان شده و یا واقعا آثار مشخص فیزیکی هم در بدن دارد؟

بهتر است برای پاسخ به این پرسش ابتدا به طور مختصر بررسی کنیم که مقصود از سیستم ایمنی بدن چیست؟

سرتاسر بدن ما توسط شبکه امنیتی قدرتمندی تحت حفاظت قرار دارد که «سیستم ایمنی» خطاب می شود. سیستم ایمنی طراحی شده تا روزانه در برابر میلیون ها میکروب از جنس مختلف، باکتری، ویروس، سموم، انگل ها و هر ارگانیسم زنده ای که به ما آسیب می رساند ، دفاع کند.

وقتی یک موجود زنده می میرد، سیستم ایمنی اش همزمان با هر سیستم پویای دیگر در بدن اش، از کار می افتد و در عرض چند ساعت، بدن مورد تهاجم همه جور باکتری، میکروب و انگلی قرار می گیرد و  تنها چند هفته زمان لازم است تا تمام گوشت و پوست بدن مان خوراک باکتری ها و دیگر میکروب ها شود. پس از آن فقط اسکلت کلی باقی می ماند.

بنابراین واضح است زمانی که سیستم ایمنی مثل ساعت کار می کند، اتفاقات عجیب و غریبی در حال رخ دادن است. در غیر این صورت ما باید در این دنیای پر از میکروب و انگل همچون مردگان متحرک می بودیم که قسمت های مختلف بدن مان هر ثانیه خوراک میلیون ها موجود ریز بود.

سیستم ایمنی، پیچیده اما جذاب است و بهتر است که همه ما اطلاعات بیشتری در موردش داشته باشیم تا با اتفاقاتی که  در زمان بیماری، درون بدن مان رخ می دهد آشنا باشیم و بفهمیم که علت تب، سر درد، گر گرفتگی و باقی علائم بیماری چیست؟

یکی از نکات جالبی که در مورد بدن شما وجود دارد این است که سیستم ایمنی در تمام طول زندگی تان مشغول به فعالیت بوده اما شما هیچ ایده ای نداشتید که چه اعضایی از بدن تان در این مسئله دخیل بوده اند و خیلی از بخش های تشکیل دهنده شما اصلا چه هستند و به چه کاری می آیند.

در ادامه نام برخی از جزئیات سیستم ایمنی بدن را  فهرست می کنیم:

  • پوست

  • تیموس

  • طحال

  • سیستم لنفاوی

  • مغز استخوان

  • گلبول های سفید خون

  • آنتی بادی ها

  • سیستم کمپلمان

  • هورمون ها

خوب اکنون که اجزای سیستم ایمنی را شناختیم به بررسی اثر ورزش بر روی این ارگان ها می پردازیم؛

پوست. اولین، در دسترس ترین و واضح ترین سد دفاعی بدن در برابر میکروب ها همین چند لایه پوستی است که سطح بدن ما را پوشانده است. پوست دقیقا مثل ظرف یا لایه های پلاستیکی که دور غذا می پیچیم عمل می کند. کافی است پوشش پلاستیکی دور سوسیس را بردارید تا ببینید با چه سرعتی رنگ عوض می کند و تخریب می شود. دنیایی که در آن زندگی می کنیم وحشتناک تر از چیزی است که تصورش را می کنید.

پوست در برابر باکتری و ویروس بسیار مقاوم و مقتدر است. بخش بیرونی پوست شامل سلول های ویژه ای است که لانگرهانس نام دارند و نقشی اساسی در اعلام اخطارهای اولیه بازی می کنند. روی پوست، همچنین ماده های ضد باکتریایی وجود دارد که همین مسئله سبب می شود صبح روز آینده وقتی از خواب بیدار می شوید، کلنی باکتری ها روی دست تان رشد نکرده باشند. اغلب باکتری ها و اسپورهایی که با پوست تماس برقرار می کنند سریعا از بین می روند. 

تاثیر ورزش بر روی پوست انسان چیست؟

ورزش برای کاهش جوش های پوستی و آکنه و مبارزه با علایم پیری مفید است

ورزش موجب می شود که پوست جوان تر و شاداب تر به نظر برسد و در نتیجه خود فرد هم احساس خوبی داشته باشد.

افزایش جریان خون در سطح پوست و توزیع مواد مغذی به سلول های پوستی و دور کردن مواد مخرب و سمی از پوست، از عمده ترین آثار ورزش روی پوست است .

ورزش کردن موجب افزایش تولید طبیعی کلاژن که نوعی بافت پیوندی است، شده و به جوان شدن پوست بدن منجر می شود. در افراد تنبل و کسانی که ورزش نمی کنند، تعداد فیبروبلاست ها که محرک تولید ماده کلاژن در پوست هستند، کمتر است و زودتر پیر می شود. در این افراد، پوست به سرعت تیره و چروک می شود.

ورزش کردن با تعدیل تولید هورمون های وابسته به تستوسترون، به شفافیت پوست منجر می شود و همچنین وقتی شما ورزش می کنید، میزان استرس شما کاهش پیدا می کند ، بنابراین غده آدرنال میزان کمتری از انواع هورمون های مردانه که دلیل اصلی تشکیل آکنه هستند، ترشح می کند.

ورزش منظم همچنین به افزایش تعریق پوست منجر شده و این اثر خوبی در نرم شدن پوست و پیشگیری از شکنندگی آن دارد و افرادی که هنگام ورزش پیاده روی طولانی می کنند، چهره بشاش تری دارند و رنگ پوست آنها روشن تر است و در صورتی که مبتلا به آکنه هستند، درمان آکنه در این افراد راحت تر است.

در ورزش هایی مانند دویدن، پیاده روی، وزنه برداری، تنش و استرس کاهش یافته و حتی التهابات پوستی کم می شود .

 این آثار مثبت در ورزش یوگا سال ها است که شناخته شده است. کشش هایی که در ورزش یوگا وجود دارد، به همراه کنترل حرکات و تنفس های آگاهانه نه تنها به عضلات همه بدن کمک می کند بلکه برای عضلات پوست صورت بهترین است .

 هنگام ورزش کردن به دلیل خون رسانی بهتر، کل بدن به خصوص عضلات صورت به آرامش می رسد .

در کنار آرام سازی بدن و آرامش عضلات، متخصصان معتقدند که ورزش های هوازی مانند قدم زدن یا دوچرخه سواری موجب پاک سازی پوست می شود.

این ورزش ها مواد سمی را که در اثر تجمع دود سیگار، آلودگی هوا و حتی مواد شیمیایی رایج در پوست مانند اسپری مو و دئودورانت ها و ژن ها ایجاد می شود، از سطح پوست برمی دارد. خون رسانی بهتر که در ورزش های هوازی ایجاد می شود، بهتر شده و این خود برداشت مواد سمی پوست را بیشتر و موثرتر می کند که همه اینها به سلامت پوست کمک می کند.

آنچه به سلامت بیشتر پوست کمک می کند، هیدراته کردن پوست یا آب رسانی کافی به پوست، پیش و پس از ورزش است .

در صورتی که به طور صحیح و مناسب در هنگام ورزش به بدن خود آب کافی برسانید، جریان خون به پوست بسیار بهتر خواهد شد.

 وجود مایعات کافی در بدن موجب تشویق در حذف مواد سمی تجمع یافته در سلول های پوستی می شود و این کار یعنی آب رسانی کافی به بدن، به خصوص در افرادی که از الکل یا دارو استفاده می کنند و یا غذاهای آماده زیادی مصرف می کنند، اثرهای بیشتری دارد.

ادامه دارد….

admin
ارسال دیدگاه